Naar Cadiz

Uitgezwaaid door Lisa en Ross (Arcarius) vertrekken we om 07.50 uur naar Culatra; een klein eilandje voor Faro. Ook de Jonas en de Aveline varen daar vandaag naartoe.

Sirpa en Erkki (Senora De Mar) vertrokken eergisteren om 12.30 uur en voeren in één keer naar Cadiz. Wij besluiten met daglicht te varen in verband met de visstokken.

We willen voor de storm in Cadiz zijn. Er wordt 18 april windkracht 10 verwacht en de storm zal nog even aanhouden.

Van Portimão naar Culatra is het 40 nm. We zeilen tot 11.00 uur en daarna zakt de wind weg tot 2.5 kn. We liggen om 14.50 uur voor anker.

Culatra

Om 06.30 uur halen we het anker op. Jammer genoeg gaat dit na alle aanpassingen nog niet helemaal vlot. De ketting blijft hangen op de ankerlier. Mogelijk heeft dit te maken met de afstelling van de rem? Om 07.00 uur lukt het en varen we weg.

Vertrek ankerplek Culatra

We zetten koers naar Cadiz voor 85.7 nm. Tegelijkertijd besluiten we over enkele uren te kijken hoe het gaat, om eventueel af te buigen naar Huelva.

Tot 10.00 uur is er nauwelijks wind…..

Faro in zicht

maar dan zeilen we… en besluiten naar Cadiz te gaan.

Onder zeil!

Heerlijk rustig; zo zou het altijd moeten zijn! Precies goed: niet teveel, niet te weinig en een goeie hoek. Maar om 13.10 uur zakt de wind in en staat t’ie tegen. Gelukkig hebben we de motor nog. Vervolgens krijgen we om 14.30 uur weer wind uit de andere hoek. Het grootzeil gaat er echter niet helemaal uit; lukt niet met wat in- en uithalen. Om 16.30 uur zakt de wind en lukt het uiteindelijk toch nog. We zijn opgelucht en motorzeilen verder.

De wind is bijna weg en dat is een mooi moment om de Portugese vlag voor de Spaanse (uit de broekzak) te verwisselen.

Wisselen van de vlag.

De wind is helemaal weg en we bereiden de fenders en lijnen alvast voor. Normaal gesproken zouden we dat pas in de baai doen. Komt dat even goed uit: vlak voor de haven krijgen we ineens 20 kn. tegenwind.

Cadiz in (slecht) zicht

Om 21.07 uur (Spaanse tijd) leggen we voor het donker aan in Marina Puerto America.

2 gedachten over “Naar Cadiz”

1. Marco en Janny, heel de winter volg ik jullie op marinetraffic, en dat was saai. Maar gelukkig varen jullie weer, veel plezier en goede vaart. Theo