Juli 2021 Vertrek Cartagena

1 juli uitzicht op vissershaven

Dit is onze nieuwe plek bij Ascar. Aan de andere kant van de muur staan de afvalbakken van de vissershaven. Nou maar hopen, dat de wind niet weer onze kant op blaast, want dan stinkt het erg naar vis. Het uitzicht is echter leuk en gezellig vanwege het restaurant voor de vissers.

1 juli werk aan de winkel

Ondertussen wordt er hard gewerkt aan de boot. Het roer is verwijderd in verband met een lichte speling en om de schroef en schroefas te kunnen controleren. De plastic cutlass bearing wordt vervangen door een messing/bronzen exemplaar.

3 juli chef Julian

Julian nodigt ons uit om een hapje te komen eten. Dat aanbod nemen we gretig aan. We smullen eerst van allerlei lekkere hapjes, vervolgens serveert hij een heerlijke paella en tot slot een kaasplankje met druiven. Het is een gezellige zaterdagavond.

5 juli oleanders

Tijdens ons verblijf op de werf moeten er natuurlijk ook boodschappen worden gedaan. Het is absoluut geen straf om even van die vieze plek weg te gaan en te genieten van de bloemenpracht.

Op 7 juli zouden we om 10.00 uur met de kraan te water gaan, maar dit wordt echter 12.00 uur. Terug in de haven ontdekken we een kleine lekkage bij het wieltje van de snelheidsmeter. We bellen Fran (baas Ascar) en hij laat ons weten hoe laat we morgen kunnen komen.

8 juli opnieuw in de kraan

Om 14.00 uur gaan we opnieuw in de kraan, vergezeld door Julian. Om 16.00 uur komt de mechanicus voor de reparatie. Voor de nacht zetten ze er nog enkele steunen onder en morgenochtend worden we om 07.00 uur te water gelaten. We gaan eerst nog tanken en vervolgens liggen we om 07.45 uur weer op onze huidige plek.

10 juli muurklimmer

Nu zijn we toch al een hele tijd in Cartagena, maar deze muurklimmer is ons niet eerder opgevallen. Wat een grappig plaatje.

10 juli

Er is nog meer moois te zien…..

….deze prachtige boom in de buur van El Corte Inglès……

……dezelfde boom als je eronder staat…

14 juli

Op 14 juli vertrekken we om 8.30 uur op weg naar Formentera. Onderweg bekijken we nog eens de gribfiles en willen met deze windverwachting toch de haven in te gaan. We zeilen goed met halve wind uit noordoost/oost. Vlakbij Santa Pola zijn er echter enorm veel visfarms waardoor we verder op de motor gaan. Het is er lang relatief ondiep; zo’n 5 meter. Dat verwachten we niet. Om 19.00 uur komen we aan in Marina Miramar in Santa Pola.

15 juli Marina Miramar Santa Pola

De volgende ochtend gaan we op pad voor boodschappen. We kiezen eerst voor linksaf langs het strand en zien weer een voor ons onbekende wijk. Dat maakt het wandelen leuk. We brengen de boodschappen naar de boot en gaan lunchen.

15 juli Massapà watertanks

Vervolgens wandelen we rechtsaf langs het strand en daarna via een andere weg terug. We kopen nog wat bij de Mercadona en ontdekken in een andere wijk deze oude watertanks. Ze zijn gebouwd in de 18e eeuw voor de watervoorziening van Santa Pola. Hierin werd regenwater opgevangen en in grote aardewerken potten vervoerd op karren en langs de weg verkocht.

Op 16 juli betalen we om 12.00 uur onze rekening aan Carmen en gaan opnieuw op weg naar Formentera. Na een aantal uren heerlijk zeilen valt de stuurautomaat uit en na 10 minuten nogmaals. Zo gaan we niet naar Formentera en besluiten terug naar Santa Pola te gaan. Evenlater vinden we dat toch jammer omdat het dan net is alsof we op de terugweg zijn. Hups, we keren de boot en zetten koers naar Altea. We arriveren daar om 19.59 uur. Het is vrijdag en we kunnen pas maandag iemand bellen in verband met de stuurautomaat.

17 juli Altea

We vermaken ons echter prima in Altea.

Zoals je ziet valt er veel te zien en te beleven.

Het is nu maandag, maar de Raymarine man is vandaag vrij. We kunnen hem morgen bellen. Dat lukt en hij komt aanstaande donderdag om 11.00 uur. Hij duikt de bakskist in en neemt de computer van de stuurautomaat mee. Hij laat ons maandagmiddag weten of hij deze heeft kunnen repareren. Zo gebeurt het ook en hij heeft goed nieuws. Hij komt dinsdagochtend 27 juli om de computer weer te monteren. Alles is goed en zo vertrekken wij 28 juli om 07.00 uur naar Formentera. We zijn de haven uit en proberen de stuurautomaat. Helaas, het is niet goed want de boot gaat van links naar rechts. We proberen te kalibreren, maar dat lukt niet. Om 09.30 uur zijn we terug in de haven en morgen zal de Raymarineman om 09.00 komen. Hij denkt dat het kompas niet goed is, maar uiteindelijk blijkt het draadje van het kompas niet goed vast te zitten. Gelukkig is alles nu in orde. Het weer laat echter een vertrek nog niet toe.

29 juli vissershaven

We hebben geen klagen over ons uitzicht. Het is om 12.00 uur als de wind komt een drukte van belang met allerlei bootjes die uitvaren en aan het eind van de dag komen ze weer terug. We hebben veel gezelligheid aan Rikus, Sophie en hun dochter Mia-Lilly.

30 juli

Mia-Lilly verwent ons met haar prachtige kunstwerken.

Overbuurman Jo en zijn vrouw Iris hebben boodschappen gedaan en missen hun loopplank bij de boot. Deze blijkt, na onderzoek, in het water beland. Marco helpt Jo om de plank uit het water te vissen. Het lukt ze gelukkig. Hopelijk is dit het laatste klusje van de maand.