Naar Cartagena

We zijn nu bijna drie weken thuis. Vrijdag 7 februari gaat Janny voor controle naar de chirurge. De conclusie van dit consult is, dat ze nu op de wachtlijst staat voor het verwijderen van de philosplaat in haar bovenarm/schouder. ‘s-Avonds eten we bij vrienden in de Sixhaven. Ze schotelen ons allerlei lekkers voor en dat smaakt dubbel zo goed in hun gezelschap. Op de terugweg naar huis is de nieuwe Kogerpolderbrug bij De Woude afgesloten. We kiezen voor een zijweggetje en rijden langs het Noordhollandsch kanaal in de hoop dat we een brug over kunnen. Die komt er echter pas in de buurt van Purmerend. We komen laat thuis en vertrekken morgen met de auto naar Cartagena.

We vertrekken om 11.30 uur in de ochtend, zijn om 15.50 in België en om 17.30 uur in Luxemburg. Spoedig daarna rijden we in Frankrijk en overnachten in Hotel du Theatre te Metz. We moeten parkeren in een krappe ondergrondse garage met een hele steile ingang. Het hotel is een 17e eeuws gebouw in de stad. Het gordijn in onze kamer hangt aan een touwtje voor het raam en sluit niet helemaal. Daar staat tegenover, dat we dicht bij alle bezienswaardigheden zijn.

Na het inchecken lopen we de stad in en gaan als eerste naar de kathedraal Saint Etienne; één van de hoogste gotische bouwwerken van Europa. Op de bovenste foto staat ‘Le Temple Neuf’. Deze protestante kerk staat op het eilandje Petit-Saulcy; gebouwd in romaanse stijl.

De volgende ochtend kijken we nog wat rond en ontbijten we in de stad. Daarna is het tijd om die enge parkeergarage uit te rijden. Een Amerikaans stel vindt het ook spannend en gaat ons voor. De mannen rijden de auto eruit en de vrouwen zorgen dat de slagboom omhoog gaat. Ppppfffttt, dat hebben we gehad. Onderweg wordt Janny gebeld door het ziekenhuis, dat ze op 25 april geopereerd wordt. Dat is al snel. We kunnen dus maar heel kort in Cartagena zijn, maar het is fijn dat de operatie dan achter de rug is. De volgende nacht brengen we door in Hotel Pariou in Issoire; een goed hotel. We maken ons eigen ontbijtje de volgende ochtend, waarbij zelfs de koffie niet ontbreekt. Dit laatste dankzij de waterkoker op de kamer. Daar hebben we gisteravond ook al van geprofiteerd door enkele koppen thee te zetten. Dit vinden wij al een luxe.

We vertrekken de volgende ochtend om 09.57 uur. De route gaat door een prachtig gebied. We pauzeren in Millau voor koffie met wat lekkers. nemen de D809 en rijden op de hoogvlakte Le Larzac. Om 15.38 uur komen we in Spanje aan en daar is verwarring over betaalde/onbetaalde tolwegen; de recente ANWB kaart klopt niet helemaal. Er worden tolhuisjes afgebroken en op hele stukken van deze ‘betaalde tolweg’ hoef je dus niet te betalen. Door de kaart is dit onduidelijk en rijden we eerst een heel stuk op een N-weg. Dit schiet niet op en we besluiten de AP (‘betaalde tolweg’) te nemen. Om 00.40 uur arriveren we in de haven van Cartagena. “Boot sweet boot”.