Op weg naar Menorca

We willen vrijdag 13 september vertrekken naar Menorca, maar besluiten nog een dag te wachten vanwege de golfhoogte. Er heeft lange tijd een oostelijke wind geblazen, maar er komt een periode van weinig wind. We willen graag zeilen en zaterdag ziet alles er gunstig uit; de golfhoogte is gehalveerd. Wel krijgen we volgens de verwachting nog ergens een windstilte, maar die proberen we te omzeilen. Zo vertrekken we zaterdag 14 september om 07.00 uur ‘s-morgens.

We beginnen rustig en zeilen met een snelheid van 3 tot 4 knopen. Het schiet niet erg op zo, maar nemen dit voor lief. Na enkele uren verandert de zee. Er komen steeds hogere golven en witte schuimkoppen. “Wat krijgen we nou?”, dit is niet de verwachting. De golven komen soms de kuip binnen. We schrikken ervan, maar na een tijdje zijn we er aan gewend. Halverwege valt opeens de windmeter uit. Dat kunnen we er ook nog wel bij hebben; alles went! Na enkele uren doet t’ie het ineens weer; gelukkig maar. We hebben nog nooit tijdens een overtocht op de grond gezeten, maar nu voelt dit het prettigst om even iets na te kijken in een boekje.

We zien verder niemand op het water, echter 10 mijl voor Menorca ontdekken we een zeilboot in de verte achter ons. Na 37 uur op de hoog golvende zee, varen we naar de ankerplek bij Ile du Lazaret vlakbij Mahon Menorca. Pas daar is het rustig. De zeilboot die achter ons zat, komt laat in de avond binnen. De volgende dag spreekt Marco de zeiler van deze boot; hij komt uit Nieuw-Zeeland. Hij vond de ruige zee van gisteren hetzelfde als hoe de zee tussen Tahiti en Nieuw-Zeeland kan zijn.

Na twee nachten besluiten we een klein stukje verder te varen; dan zijn we alvast op weg naar Mallorca. Het is ongeveer 7,5 mijl. De bedoeling is om te ankeren, maar dit blijkt niet mogelijk. We gaan aan een boei. Het is nog aardig druk op het strand. Janny zwemt naar het strand en Marco vermaakt zich op de boot. Morgen gaan we weer verder.