Mallorca

Op 2 juli vertrekken we van Ibiza naar Mallorca. De wind is niet zoals voorspeld: in plaats van zuidwest is deze oost. De swell is volgens verwachting tot maximaal 1.25 m hoogte en dwars op de boot; wel goed hanteerbaar. In eerste instantie kiezen we als doel Cala de Santa Ponsa, maar wijzigen dit gaandeweg in Bahia de Palma. We willen ankeren bij Puerto de Cala Nova, maar besluiten vanwege het onrustige water de haven in te gaan.

We vragen buiten de haven diverse malen naar de prijs, maar krijgen geen antwoord. Als we liggen horen we, dat het € 103,80 per nacht kost. Het dringt nog niet eens tot ons door, dat we bij de werf liggen. Jammer genoeg is er geen wasmachine aanwezig; dus doen we dat maar even op de hand. Vervolgens gaan we uit eten en treffen het erg goed; het is superlekker bij La Negra Criolla. Ook de bediening is zeer vriendelijk.

De volgende dag pakken we buslijn 3 naar Palma de Mallorca. Na een half uur zijn we in het historische centrum. Wat is dit een prachtige stad. Er valt zo veel te zien. We eten een hapje bij een Canadees koppel in de Mercado de Santa Catalina en slenteren vervolgens nog een poos rond alvorens we de bus terug nemen.

Voordat we de haven verlaten doen we boodschappen bij de Mercadonna. Op de eerste foto is te zien, hoe één van de tassen bezwijkt aan de hoeveelheid. We verlaten de haven om 14.05 uur, opnieuw op weg naar Cala de Santa Ponsa. Echter om 14.53 uur liggen we voor anker bij Las Illetas.

Zeg nou zelf; dit is toch een prachtige plek? We kijken vanaf de boot zo tussen de eilandjes door en roeien met de bijboot naar de kant. De eerste nacht liggen we rustig, maar de tweede hebben we last van swell. De volgende dag is onze bestemming voor de derde keer Santa Ponsa. Driemaal is scheepsrecht en we komen er op 6 juli ook echt aan.

Op de derde dag dat we hier liggen, komen Susanne en Rob  bij ons langs; niet zo lang want ze zijn aan het werk. We hebben elkaar ontmoet in Cartagena. Erg leuk om elkaar even te spreken. We hebben hier genoeg rond gekeken en gaan maandagochtend 9 juli op weg naar Puerto de Soller.

Jammer genoeg geen zeilweer, maar wel genieten van de omgeving.

Bij aankomst hebben we een ruime plek. We liggen goed en gaan even naar de wal. Bij terugkomst liggen er drie catamarans en een zeilboot heel dichtbij. Niemand aanwezig en uiteindelijk gaan we naar bed. We kijken wel steeds of alles goed gaat. Het begint te regenen en te onweren. Op een gegeven moment raakt één catamaran ons bijna. We geven een slag met de peddel, maar er komt geen reactie. Niemand kijkt hoe het gaat. We halen vijf meter ketting binnen, maar dit helpt onvoldoende. Dan maar anker op; helaas valt de ketting terug, net nu we dat niet kunnen gebruiken. We komen te dicht bij die andere zeilboot. We duwen goed af, maar kunnen niet voorkomen dat ons zonnepaneel tegen hun boeg aan komt. Teruggevaren; geen schade bij hun; wij schade aan de aluminiumlijst van het zonnepaneel. Nou ja, ppffffttt veel stress en emotie. Opnieuw geankerd op een rustiger plek.

Op woensdag 11 juli gaan we met het trammetje naar Soller en

gaan lopend over een bergpad terug; een heerlijke wandeling. Bij aankomst bijbootje blijkt daarop volop kinderactiviteit; ook is de motor naar beneden gedaan. ‘s-Avonds bij het opruimen van de benzinetank blijkt deze leeg; tsjah, hoe dat nou kan?

Op 14 juli verruilen we Puerto de Soller voor Puerto de Pollensa. De tocht er naartoe is erg mooi. In het begin was het windstil, een swell van maximaal een meter en hakken we tegen de golven in met half grootzeil. Later zeilen we bij 10 knopen halve wind. Bij Cap de Formentera neemt de wind toe naar 25 knopen en halen we de genua weg. Ook in de baai blijft de wind zo krachtig en besluiten we in Cala Pi de la Posada aan een boei te gaan liggen; kosten € 42.50. We mogen blijven tot de volgende dag 12.00 uur, maar verlaten deze om 11.30 uur richting Puerto de Pollensa.

We oriënteren ons op een ankerplek en zien een mooie. We zijn erg tevreden totdat we ontdekken, dat de boten om ons heen aan een boei liggen. We zagen de moringlijnen voor ankerketting aan. Het anker blijkt echter zichtbaar aan de boeg en de boei is onder water. “Boeien”…blijven we liggen? Nee dus, we voelen ons niet op ons gemak, halen ons anker weer op en leggen deze weer neer op een andere plek. Na zwemmen en eten voelt de plek goed en gaan we met de bijboot naar de kant. Bij terugkomst ligt boot “Irene” uit Amsterdam met grote Nederlandse vlag toch wel erg dichtbij. We denken Nederlands te kunnen praten, maar blijken het toch weer Spanjaarden te zijn. Later op de avond is t’ie nog dichterbij en start hij de motor om het anker op te halen, maar legt deze op bijna dezelfde plek terug.  Door verandering van windrichting komen we tegen elkaar aan en halen wij ons anker in het pikkedonker op en zoeken een andere plek. In de ochtend zoeken we nog meer de ruimte op, omdat er flink wind verwacht wordt. We hebben heerlijk alle ruimte om ons heen. We hebben contact met onze Duitse buren van de “Seawitch”; we krijgen een ansichtkaart van ze met Cala’s van Menorca en  informatie over Sardinië. Natuurlijk moeten wel de boodschappen en de was worden gedaan. Verder aanschouwen we hoe het watervliegtuig dagelijks oefent en horen we van de mini-tsunami in de naburige cala bij Alcudia.

Opnieuw naar Ibiza

Op zaterdag 23 juni varen we om 06.47 uur bij een prachtige zonsopgang de haven van Denia uit. We hebben er twee nachten gelegen.

De zeilen worden gezet en we volgen de veerboot Balearia naar Ibiza. Hij verdwijnt al snel aan de einder.

Voor ons duurt het wel even voor we Ibiza in het vizier hebben. Bij het binnenvaren van de baai van San Antonio vinden we het vrij rustig in de Cala’s. We besluiten om niet in Cala Bassa te gaan liggen omdat we daar vorig jaar al waren. Om 18.00 uur liggen we voor anker in Cala Grassió . We hebben alle ruimte om ons heen. De speedboten met banaan erachter vinden het leuk om tussen de zeilboten door te laveren. We varen met het bijbootje naar San Antonio. De plek voor de bijbootjes is reuze verkleind; er zijn nu veel plekken voor watertaxies. Na de nodige inkopen aldaar gaan we na drie nachten weer verder.

We vertrekken in de ochtend om 10.30 uur en na drie uurtjes op de motor komen we aan in Cala Binirrás; ook hier is het veel rustiger dan vorig jaar.

We roeien met de bijboot of gaan al zwemmend naar de kant.

Er wordt weer flink getrommeld bij zonsondergang en heus niet alleen op zondag. Op vrijdagavond hebben we een gezellige avond met de bemanning van de Blue Pearl: Joline, Rene, Robin en Lauren.