Problemen mangat dieseltank

Op 5 juni vliegen we met Easy Jet van Amsterdam naar Alicante. De vlucht heeft een vertraging van ruim een half uur vanwege verkeerde informatievoorziening. Het wordt twijfelachtig of we de bus van 18.15 uur naar Cartagena nog redden. Na de landing proberen we zo snel mogelijk naar de bushalte te komen. We zijn er net en de bus komt aan. Na instappen en betalen rijdt de chauffeur gelijk weg. Gelukkig hoeven we nu niet twee uur op de volgende bus te wachten. Na een rit van drie uur zijn we voor het donker op de boot.

Het is rustig op de haven. We studderen wat aan; doen boodschappen en smullen van de olijven en augurken die we kopen op de markt. We laten een regenbuitje over ons heen komen en stellen ons vertrek nog wat uit. Op 14 juni varen we weg richting Formentera/Ibiza na een tankbeurt die een dik uur in beslag neemt. Er liggen enkele zeilboten met problemen bij het tankstation. De eerste drie uren laveren we en dat schiet niet erg op, maar we zeilen in ieder geval. Als we in de kajuit komen ruiken we diesel. We denken eerst dat het komt doordat er bij het tanken wat diesel gemorst is en er mogelijk iets aan onze schoenen heeft gezeten. We besluiten te stoppen in Torrevieja om te kijken wat er aan de hand is.

We varen de haven in, maar in eerste instantie reageert er niemand op onze marifoonoproep. Uiteindelijk antwoordt Marina Salinas en krijgen daar een plek. De volgende ochtend zien we teveel water in de bilge en bij het wegpompen blijkt er ook diesel in te zitten. We ontdekken op meerdere plekken diesel in de boot. Allereerst zoeken we contact met Pedro. Dit omdat hij naast motoronderhoud, een afsluitkraan voor diesel monteerde en de binnenkant dieseltank inspecteerde. Hij is niet behulpzaam en vindt, dat we dat maar in Torrevieja op moeten lossen. Onze Spaanse buurman van “mobile” (bootnaam) staat hem ook nog te woord en vindt het onbehoorlijk hoe Pedro ons behandelt. Onze buurman heeft vier jaar in Nederland gewerkt voor de NAM en dat maakt communiceren een stuk makkelijker.

Door diverse mensen op de haven wordt Oscar Sikken aanbevolen om ons te helpen. We vragen of hij een kijkje wil komen nemen en hij maakt zaterdagochtend even tijd voor ons vrij. Ondertussen gaan wij verder op onderzoek uit en aan de schoonmaak. Oscar draait de schroeven van het mangat verder aan. We leggen keukenpapier op de dieseltank  en vervolgen de volgende dag onze reis. Onderweg ruiken we bij de dieseltank opnieuw diesel en wijken uit naar El Campillo.

We treffen weer diesel op de tank aan en willen graag een nieuw rubber matje voor het mangat. Ze kunnen ons daar echter niet aan helpen. We draaien de schroeven nog wat aan, wandelen langs de promenade, gaan uit eten, leggen luiers op de tank en gaan de volgende dag weer verder. Jammer genoeg ruiken we weer diesel en varen naar Altea. In Altea bestellen we een rubberen matje, maar komen tot de ontdekking dat de schroeven van het ronde gat nog meer aangedraaid kunnen worden. Het matje arriveert, maar we hebben het idee dat het uit het ronde gat komt. Dus weer luiers op de tank en een dagje op de fiets naar Benidorm; dat moet je echt zelf hebben gezien.

Het is een bijzondere stad en dat is het! We blijven drie nachten in Altea. De laatste avond biedt Tom aan om even te kijken. Hij was automonteur en adviseert om er een stuk fietsband tussen te doen. We kunnen de schroeven echter nog wat verder aandraaien en vertrekken 21 juni richting Ibiza. Weer herhaling van zetten; diesel op de tank echter wel minder. We gaan naar Denia om opnieuw te kijken.

En ja, diesel op de tank, opnieuw schroeven aandraaien, nieuwe luiers kopen en erop leggen. Vervolgens wandelen we even rond in de stad en duiken vermoeid ons bed in. De volgende dag maken we de boot schoon; Marco van buiten en Janny van binnen. Nu kunnen we echt vertrekken naar Ibiza…….