Ibiza

Zaterdag 10 juni vertrekken we om 08.45 uur naar Ibiza; er is nog steeds deining. We hebben tegenwind en zeilen is er niet bij. Zo rond 12.00 uur zien we een bootje op ons afkomen. Het reageert niet op onze oproep. We wijken uit en bij het passeren zien we twee mannen druk in de weer met hun hengels. Verder zien we af en toe een ferry naar de eilanden varen en een enkel zeilbootje terug naar het vaste land gaan. Om 18.00 uur zoeken we een plek in Cala Bassa en dat valt nog niet mee; het is er druk. Uiteindelijk vinden we onze plek en gooien het anker uit.

Cala Bassa Ibiza

De volgende dag pompt Marco de bijboot op en gaan we aan wal. Dat geeft een heel ander blikveld. De Beach Club ziet er geweldig uit met leuke zitjes, lounge-hemelbedden en schaduwplekken door mooi gevormde bomen. Ook is het fijn om even vaste grond onder de voeten te hebben.

Elke dag steekt er rond 12.00 uur een flinke wind op; meestal uit oostelijke richting. Later op de dag wordt het weer rustiger. We wennen aan de andere boten om ons heen. Dit helpt ons bij het beoordelen of we nog op dezelfde plek liggen, net als diverse punten aan de wal. Na de derde nacht zijn we alleen met een motorboot in de baai. De aanlandige wind trekt aan naar 20 kn. en het ankeralarm piept. We willen vertrekken, maar krijgen de snubberlijn niet los omdat de bergingspal verbogen is. We proberen verschillende manieren om het los te krijgen en na twee uren lukt het ineens; blij dat we zijn. We varen naar de baai van San Antonio Abad en laten ons anker zakken.

Janny heeft al enkele dagen last van pijn + roodheid aan haar linker oog, bezoekt de Galeno Clinic en krijgt medicatie mee. Na twee nachten ankeren gaan we de haven van Ports IB in. We willen Eivissa (Ibizastad) bezoeken en de boot niet onbeheerd achter laten. Wij gaan aan wal en de kinderen op de boot. We zien de spanning op hun gezichtjes als ze op de loopplank zijn.

De bus gaat elk kwartier en binnen een half uur zijn we in Eivissa. We bekijken of we via een andere weg terug kunnen. Op dat moment wordt er aan Janny gevraagd of ze wat vragen wil beantwoorden in het Engels over het vervoer op Ibiza voor de lokale televisiezender. Ze weet haar mondje wel te roeren. Een andere weg terug gaat niet lukken.

We genieten van Eivissa en op de terugweg naar de bus worden we door Lisa & Ross gebeld. We zien op dat moment restaurant Girosol voor ons. Dat is ook toevallig; we waren twee maal met hun uit eten in restaurant Girosol in Portimaō. Ze komen morgen naar de baai van San Antonio.

Twee hele bijzondere ontmoetingen: met Lisa & Ross en met Marco.

Marco kennen we van ons negenweeks zeilavontuur in Turkije van 2012. Hij is voor een week naar Ibiza om te zeilen met zijn vrienden. Ze worden dit jaar allemaal 40 en de ontmoeting is in Cala Benirraz.

Vrijdagochtend 23 juni varen we terug naar de baai van San Antonio Abad omdat Janny een oogarts moet bezoeken. Er is geen ankerplek te vinden, dus huren we een boei; ligt wel lekker rustig. Na het bezoek aan een oogarts besluiten we om morgen naar Valencia te gaan voor een bezoek aan een universitaire kliniek.

Verblijf Denia

In Denia is het goed toeven. Het is een stad met grote weekmarkten, lanen en pleinen met bomen en veel winkels in een mooie omgeving.

We verkennen de omgeving per voet en fiets. We zijn op zoek naar een fietsenmaker voor het maken van de versnelling en de rem. Uiteindelijk lopen we er tegenaan en worden goed geholpen. Dat fietst en remt weer een stuk beter.

Er wordt gewerkt: schroef aandraaien van de olieslang boegschroef, olie bijvullen keerkoppeling, tarp op maat afstellen en de was ophangen. We willen graag de loopplank verbeteren en fietsen daarvoor naar Ondara waar een groot winkelcentrum is. De fietstocht is bijzonder leuk, maar zonder resultaat voor de loopplank. Ach, we komen evengoed wel over het 20cm brede plankje heen en uiteindelijk vinden we wat we zoeken.

We smullen van de sangria en tapas. De ober vraagt ons of we met de auto zijn? Dat niet, maar wel een 20 cm breed loopplankje……..

Op 7 juni komt er een brede motorboot naast ons. We worden helemaal ingesloten. Tijd om te gaan……..op naar Ibiza.

Vertrek Santa Pola via Mascarat naar Denia.

We vertrekken 30 mei om 13.00 uur richting Mascarat en willen ter hoogte van Benidorm besluiten of we doorgaan naar Ibiza. De zee is echter na een paar uurtjes erg onrustig; korte golven en deining van alle kanten. We gaan naar Marina Greenwich en naderen Mascarat.

Waar we nu toch zijn beland: Nederlands brood en een Nederlands krantje. Ook horen we veel Nederlands om ons heen.

De omgeving is hier prachtig. We verblijven twee nachten in Marina Greenwich op de nulmeridiaan. Donderdag 1 juni om 10.42 gooien we los om naar Denia te zeilen.

We genieten van de kunst op zee (Perón de Ifach), minder van alle visstokken (gelukkig zijn we onder zeil) en we naderen Cabo de San Antonio. Aan het eind van de dag neemt de wind toe naar 20 kn. Deze staat dwars op de boot en dat bemoeilijkt het aanleggen. Om 17.00 uur liggen we vast.