Muros

We zijn nu een week in Muros en vermaken ons hier prima!

Fuiken

Ja, nogmaals: we vermaken ons hier prima!

Innige relatie met ankerlier en ankerketting

Daar hoort natuurlijk ook een lekker maal bij!

Venusschelpen

Ankeralarm en anker op

Midden in de nacht gaat het ankeralarm. Marco stiefelt over het dek naar voren, bekijkt de situatie en roept lichtelijk paniekerig Janny aan dek. Volgens Marco ligt de boot zo anders en Janny beaamt dit door te zeggen: ” Ja, maar dat liggen de andere boten ook!”. Onze nachtrust wordt vervolgd.

Triskel voor anker

Om 09.00 uur willen we het anker ophalen, maar de ketting loopt steeds vast. Marco haalt het anker centimeter voor centimeter binnen. Wolf en Mechtelien vragen of ze terug moeten varen om ons te helpen. Heel lief aangeboden, maar we modderen nog even door. We houden contact met elkaar; zo ook met Huib. Na twee uur en een kwartier en blauwe plekken op Marco’s borst is het anker boven water; weliswaar gedraaid. Met de pikhaak in goeie positie gebracht en koers gezet naar Ria de Muros.

Om 16.00 uur passeren we Finisterre (einde van de wereld).

Finisterre

en om 18.00 uur naderen we Ria de Muros

Ria de Muros

en om 19.15 uur liggen we in de haven van Muros

Muros
Triskel in haven Muros

Ria de Corme

We willen verder naar het zuiden, maar windkracht 10 op de Atlantische Oceaan belemmert dat. Wolf (Stamper) wijst ons op de enorme swell, die nog dagen aanhoudt na de storm. Golven van 4 tot 5 meter zijn geen uitzondering.

Op de verjaardag van Patricia vertrekken we uit A Coruna. De swell is getemperd tot golven van 2 tot 3 meter; meer dan zat! De wind is te verwaarlozen, maar gelukkig hebben we de motor nog; dat is ons ondertussen zo vertrouwd. We bellen met de jarige Jet en Wolf roept ons op via de marifoon; Stamper gaat ook naar Ria de Corme. Bij aankomst in de baai zijn we onzeker over het ankeren. Gelukkig komt Wolf in de dinghy naar ons toe en helpt ons. We kunnen rustig slapen, echter pas na het borrelen, wandelen en dineren. Servicetaxi Stamper zorgt voor vervoer.

Servicetaxi Stamper
Bushalte in Corme
Percebes oogsten

Santiago de Compostela

Huib vertrekt vanuit Santiago de Compostela naar Amsterdam. Samen met Elisabeth en Wim vergezellen we hem een stukje. Bij aankomst is het somber weer.

Voor de cathedraal

We wandelen wat door de stad.

Santiago de Compostela

In de markthallen koop je lekkers om dit vervolgens bij een barretje, natuurlijk met een drankje, op te eten.

Markthallen Santiago
Bij de markthallen.

We vertrekken er met mooi weer.

Treinstation Santiago de C
Treinstation

Golf van Biskaje

We beraden ons of we verder gaan en hoe? We besluiten het aanbod van Huib, om als zeer ervaren zeezeiler met ons mee te varen, aan te nemen. We hopen, dat hij in de gelegenheid is en bellen hem. Hij kan en arriveert maandagmiddag 8 augustus. We willen de volgende ochtend naar Camaret sur Mer in Frankrijk vertrekken om daar nog een keer naar de weersverwachting te kijken.

Op 9 augustus vertrekken we, net voor het licht wordt, richting Camaret sur Mer; zoveel mogelijk met de stroom mee. Ook de Bengt vertrekt, maar zij varen rechtstreeks naar A Coruna in Spanje.

Aan het eind van de middag wordt via de VHF windkracht 6 voorspeld. We besluiten om een stuk terug te varen en in Portland te overnachten.

Op 10 augustus vertrekken we opnieuw naar Camaret sur Mer.

’s Middag begeleidt een groep kleine dolfijnen ons een stuk; prachtig!

Dolfijnen

De nacht verloopt goed. We lopen om de 2 uur wacht en Marco slaapt aan de hoge kant , echter zonder slingerzeil. Hij komt tot de ontdekking, dat je kont richting hoge kant moet wijzen om niet van de bank te vallen; dat krijg je met zware billen!

We zijn sneller dan verwacht op onze bestemming en liggen in een leuk haventje.

Camaret sur Mer

Op 12 augustus vertrekken we om 10.00 uur naar A Coruna. De verwachting is, dat we de eerste dag op de motor moeten; heel misschien een halve dag. Na de dag volgt de nacht; er wordt gepoogd te zeilen met behulp van de boom, maar de snelheid valt te veel terug.

Spinnakerboom
Een boom opzetten.

We spotten 2 walvissen, luieren, eten lekker en zien in de nacht vallende sterren.

Zonaanbidster
Golf van Biskaje
Mijmeraar

Aankomst in de mist op zondag 14 augustus om 15.38 uur in A Coruna.

Wasdag

en op maandag is het wasdag!

Isle of Wight

Edith en Eric (Zoute Liefde)melden, dat ze vanuit Weymouth terug naar Gosport komen. Ze gaan hier hun natte, zoute handdoeken wassen; hadden door een hevelende wasbak water in hun boot gekregen. We wachten ze op en hebben heel wat gezellige uurtjes met elkaar. Zo varen we 3 augustus gezamenlijk met diverse ferry’s naar Isle of Wight,. We denken de bus te pakken, maar deze is net weg. We bellen een taxi, maar deze komt niet opdagen en zodoende stappen we na een uur op de bus.

We wandelen in de tuin naar het strand van het Osborne House….

Osborne House
Strand bij Osborne House

We bezoeken Cowes met de chain ferry…..

En terug met dit bootje in plaats van de chain ferry. Tweemaal per jaar komt dit voor vanwege de lage waterstand.

Chain ferry Cowes
bootje i.p.v. ferry
Bootje bij lage waterstand in plaats van de ferry

Vervolgens komen Elisabeth en Wim (Bengt) op donderdag 4 augustus vanuit Cowes naar Gosport. We wachten ze op en helpen aanleggen. Edith en Erik (Zoute Liefde) vertrekken op vrijdag 5 augustus naar Eastbourne, alwaar ze worden opgewacht door Margreet en Otto (Nanook).